OPEN CALL: Onderzoek X Time Based Media

Onder Time Based Media verstaan we film- en videowerk, internet- en geluidskunst waarbij innovatie en technologie een belangrijke rol spelen. Een project binnen Time Based Media is daarom niet gebonden aan een specifieke plek.

NU OPEN: Onderzoek X TIME BASED MEDIA

OPEN CALL: Onderzoek x Time Based Media

Deadline: 12 augustus 2024 | 12.00 uur

Cross-TIC zoekt makers die een cross-mediale productie willen realiseren. Direct naar het formulier (link naar Google form)

We nodigen je van harte uit om een voorstel in te dienen voor de productie van een onderscheidende cross-mediale filmervaring.

Voor dit onderzoek zijn we op zoek naar makers die zich bezig houden met ‘Time Based Media’ en daarin een eigen onderzoeksvraag centraal willen stellen.

Met Time Based Media wordt kunst bedoeld die afhankelijk is van technologie en een tijdsdimensie heeft. Denk hierbij aan: video-, film- en audiokunstwerken met een tijdsduur; installatiekunstwerken; en kunstwerken die alleen functioneren gedurende de tijd dat ze worden tentoongesteld, zoals computer gebaseerde en mechanische kunstwerken. Deze algemene omschrijving van Time Based Media schetst enkele duidelijke kaders maar laat hierbij tegelijkertijd ook genoeg ruimte over om de betekenis van Time Based Media nader te onderzoeken.

Het doel van dit onderzoek is een (verdiepende) uiteenzetting van het begrip Time Based Media, de bevindingen van dit onderzoek presenteer je uiteindelijk in een zelf te bepalen Time Based Media werk.  
Het doel is om een onderzoek naar, of experiment op het gebied van een cross-mediale productie te realiseren met als doel een toeschouwer op verschillende manieren te raken, meerdere zintuigen tegelijk te prikkelen of zelfs tot deelname uit te nodigen.

Cross-TIC zoekt bovendien voorstellen die artistiek-inhoudelijk van goede kwaliteit zijn, die expliciet cross-mediaal zijn en waarin onderzoek, experiment en samenwerking centraal staan. Je wordt in je proces begeleid en ondersteund door een profielcoördinator en experts, die jou van feedback voorzien en je koppelen aan relevante onderzoeks- en uitvoeringspartners.

Een onderzoeksplan, met:

  • wat je wil gaan doen en waarom (concept); Een beschrijving van jouw onderzoek. Ga daarbij in op wat je wil onderzoeken in het kader van Time Based Media.
  • op welke manier je je onderzoek globaal gaat uitvoeren (uitwerking en planning);
  • Een beschrijving van de expertise die je nog mist (technisch, artistiek, conceptueel, etc.)
  • hoe je plan zich verhoudt tot je bestaande praktijk als maker; een beschrijving waarom je dit onderzoek wil uitvoeren, wat voor jou de aanleiding en urgentie zijn, en welke stap je als maker wilt zetten.
  • Inzicht in jouw link met Twente.

Een Onderzoek bij Time Based Media bestaat uit:

  • Een plek om jouw plan tot uitvoering te brengen en te presenteren;
  • een honorarium van € 39 per uur (ex. BTW);
  • een klein productiebudget van €500;
  • Als maker of makersteam in een onderzoekstraject krijg je 108 uur de tijd om aan je eigen voorstel te werken. Als voorbeeld: werk je in een team van 2, dan verdelen jullie onderling de 108 uur, bijvoorbeeld ieder 54 uur.
  • begeleiding door de profielcoördinator Time Based Media (Concordia);
  • deelname aan een makersdag (6 – 8 uur);
  • maximaal 2 presentaties over jouw onderzoek aan partners en stakeholders;
  • externe expertise: er is een budget om (in overleg met de profielcoördinator) externe expertise in te roepen op jouw gewenste vakgebied;
  • een nieuw netwerk: als maker binnen Cross-TIC ga je deel uitmaken van een nieuw regionaal, disciplineoverstijgend netwerk van makers en maak je kennis met de culturele instellingen en partners in Twente;
  • ondersteuning bij het ontwikkelen van je ondernemerschap.

Aanmelden
Direct naar het formulier (link naar Google form)

Wil je een voorstel indienen? Stuur dan in 3 losse PDF’s het volgende in:

  • je onderzoeksplan
  • je portfolio
  • je CV

Dit kan via het bovenstaande Google form.

Onderzoeksplan

In je onderzoeksplan beschrijf je:

  • wat je wil gaan doen en waarom (concept);
  • hoe je plan zich verhoudt tot je bestaande praktijk als maker (aanleiding en urgentie);
  • op welke manier je je project gaat uitvoeren (uitwerking en planning);
  • welke externe expertise zou je graag willen inwinnen en met wie je je project eventueel wil uitvoeren.
  • jouw link met Twente


Procedure

Na de deadline worden alle projectvoorstellen besproken door vier profielcoördinatoren. De coördinator van de desbetreffende Open Call is uiteindelijk verantwoordelijk voor de selectie van het project en de begeleiding ervan. Je ontvangt uiterlijk 4 weken na de deadline een reactie op je voorstel. De startdatum van je project wordt afgestemd met je profielcoördinator. Het onderzoekstraject start in september 2024.


Over Cross-TIC
Cross-TIC is een meerjarig project dat plaatsvindt in heel Twente, dat kunstenaars die wonen en/of werken in Twente de kans wil geven om innovatieve cross-mediale kunstprojecten te ontwikkelen. De projecten kunnen plaatsvinden bij verschillende kunstinstellingen en kunnen kort, middellang of lang zijn. Tijdens een traject wordt een kunstenaar gestimuleerd om te experimenteren, onderzoek te doen, nieuwe samenwerkingen aan te gaan en zichzelf ook op zakelijk gebied verder te ontwikkelen. De uitkomsten worden zichtbaar gemaakt bij cultuurinstellingen (bibliotheken, cultuurhuizen, filmhuizen, theaters en musea), op festivals of bij de creatieve broedplaatsen in de regio. Cross-TIC vindt plaats tot tenminste eind 2024, en bestaat uit in totaal 33 ontwikkelingstrajecten

Colofon

Cross-TIC is ontwikkeld door de Cultuurregio Twente: 14 Twentse gemeenten die samenwerken op het gebied van cultuur. In samenspraak met het culturele veld hebben zij een visie op cultuur in de regio ontwikkeld. Vanuit die visie is Cross-TIC opgezet door Bibliotheek Almelo & Theater Hof 88, Werkplaats Diepenheim, Oyfo, PLANETART, Schouwburg Hengelo, Theater Sonnevanck, Stichting Oldenzaalse Musea, Tetem en Concordia (penvoerder).

Contactgegevens
Heb je vragen over de Open Call? Neem dan contact op met Projectleider julia@cross-tic.nl.