Louisa Teichman

… ontwikkelde een interactieve game installatie dat het narratieve potentieel van circuit boards onderzocht.

Voor haar Cross-TIC traject ontwikkelde Louisa een game installatie dat het narratief potentieel van circuit boards onderzocht. De reis van de speler wordt beïnvloed door elementen uit de echte wereld zoals temperatuur, daglicht, luchtvochtigheid en geluidsniveau’s, met een primaire focus op het verhaal en het oplossen van puzzels. Geïnspireerd door point-and-click escape room-spellen zoals ‘999: Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors’ krijgen spelers pas toegang tot verschillende ruimtes nadat ze puzzels hebben opgelost, waarbij mogelijk interactie met sensoren op een fysieke printplaat nodig is.

Deze interacties onthullen aanwijzingen of bieden noodzakelijke hulpmiddelen voor voortgang, waardoor spelers mogelijk in verschillende delen van de gamekaart kunnen starten of toegang krijgen tot gevarieerde hulpmiddelen op basis van hun geolocatie en omgevingsfactoren. Onderzoeken hoe printplaten ontwerpen en representatie de virtuele game-ervaring beïnvloedt, vindt Louisa overeenkomsten tussen de structuur van steden en printplaten, die zowel een efficiënte stroom van hulpbronnen mogelijk maken als netwerken van paden en verbindingen creëren. Haar focus ligt op het vertellen van verhalen via de lay-out van een op maat ontworpen printplaat, met als doel een interactieve installatie te bouwen waarin bezoekers door het spel navigeren en verschillende ruimtes en paden verkennen die verband houden met gebieden en elementen van het bord. Spelers kunnen bijvoorbeeld een donkere kamer in het spel binnenlopen, waarbij de enige manier om deze te verlichten is door hun hand boven een kleine lichtsensor op de printplaat voor hen te houden.

Over Louisa

Louisa Teichmann, geboren in Heidelberg, 1995, is een in Rotterdam gevestigde mediakunstenaar die werkt met thema’s rond gaming en het effect van nieuwe technologieën op de perceptie van de speler van de werkelijkheid. Door gameplay methoden te analyseren en deze in real-life omgevingen te implementeren, creëert ze scenario’s waarin de kijker verandert in de hoofdrolspeler van een interactief fictief verhaal. Met een achtergrond in evenement planning concentreert haar werk zich op publieksgestuurde, collectieve verhalen, die media omvatten zoals ontsnappingsspellen, meeslepend theater, locatie gebaseerde games, videogame-installaties en speurtochten door creatieve samenwerkingen. Ze past elementen toe van het groeiende netwerk van onderling verbonden slimme apparaten in de openbare ruimte, en beschouwt ze als speltools om conventionele vormen van afstandsbediening te ondermijnen. Louisa heeft een masterdiploma in Experimental Publishing en is sinds 2022 actief lid van het ZIP-space medialab, waar ze evenementen en workshops programmeert rond digitale cultuur, hacking en rollenspellen.

Louisa voert dit project uit binnen de Maakplaatsen, bij Tetem,